Sinds ik minimaliseren heb omarmd kijk ik bewuster naar mijn gedrag als consument.
Maar ook als ik op reis ga, ik neem minder kleding en spullen mee.
Meestal blijkt dat ik dan toch nog te veel mee heb, ach, al doende leert men zullen we maar zeggen.
Ik shop dus minder en impulsaankopen zijn er bijna niet meer.
Je kunt jezelf ook aanleren om ergens nog een nachtje over te slapen en dan blijkt iets toch helemaal niet nodig.
Maar ook als ik op reis ga, ik neem minder kleding en spullen mee.
Meestal blijkt dat ik dan toch nog te veel mee heb, ach, al doende leert men zullen we maar zeggen.
Ik shop dus minder en impulsaankopen zijn er bijna niet meer.
Je kunt jezelf ook aanleren om ergens nog een nachtje over te slapen en dan blijkt iets toch helemaal niet nodig.
Aan de andere kant is het ook oké als je jezelf af en toe iets moois, nieuws gunt.
Zo kocht ik de laatste keer op Corfu een mooi kettinkje met een klein olijfblaadje gedript in een soort goud.
Op Corfu staan zo'n vier miljoen olijfbomen en dit blaadje, mooi in al haar eenvoud, staat voor mij symbool voor de vele jaren die ik al op dit fijne eiland kom.
Dat je iets kúnt kopen betekent niet dat je het moet kopen.
Dit weten we allemaal maar toch is het goed om je hiervan bewust te blijven.
Voor alles dat wij kopen geldt: We zijn zelf 100% verantwoordelijk voor ons (koop)gedrag.
Toch kun je de invloed van de maatschappij niet helemaal uitvlakken.
Die is er wel degelijk.
Dit is ontstaan in de jaren twintig van de vorige eeuw.
Een marketeer schreef toen in een Amerikaans business blad dat de maatschappij van een 'nodig hebben' naar een 'willen hebben' cultuur moest worden gebracht.
Mensen moeten geleerd worden dat ze nieuwe dingen willen hebben zelfs voordat het oude ding volledig opgebruikt is. We moeten een nieuwe mentaliteit vormen. Verlangens moeten behoeften overschaduwen.
En zo geschiedde: We worden de hele dag geprikkeld (eigenlijk is 'gemanipuleerd' een beter woord) om spullen te kopen.
Zonder de nieuwste ............... (vul maar in) zijn we niet compleet, hip, mooi en gezellig.
Dit weten we allemaal maar toch is het goed om je hiervan bewust te blijven.
Voor alles dat wij kopen geldt: We zijn zelf 100% verantwoordelijk voor ons (koop)gedrag.
Toch kun je de invloed van de maatschappij niet helemaal uitvlakken.
Die is er wel degelijk.
Dit is ontstaan in de jaren twintig van de vorige eeuw.
Een marketeer schreef toen in een Amerikaans business blad dat de maatschappij van een 'nodig hebben' naar een 'willen hebben' cultuur moest worden gebracht.
Mensen moeten geleerd worden dat ze nieuwe dingen willen hebben zelfs voordat het oude ding volledig opgebruikt is. We moeten een nieuwe mentaliteit vormen. Verlangens moeten behoeften overschaduwen.
En zo geschiedde: We worden de hele dag geprikkeld (eigenlijk is 'gemanipuleerd' een beter woord) om spullen te kopen.
Zonder de nieuwste ............... (vul maar in) zijn we niet compleet, hip, mooi en gezellig.
Het is te gek voor woorden, er is dus bewust een strategie ingezet om mensen zoveel mogelijk spullen te laten kopen.
Voor wie dit moet horen: Je bént al compleet, je wordt niet compleet door (meer) spullen in je leven.
Ik ben niet completer geworden door mijn nieuwe kettinkje.
Dat was ik al.
Het was een mooi kado aan mijzelf.
Voor wie dit moet horen: Je bént al compleet, je wordt niet compleet door (meer) spullen in je leven.
Ik ben niet completer geworden door mijn nieuwe kettinkje.
Dat was ik al.
Het was een mooi kado aan mijzelf.
Vind jij dit blog waardevol?
Leuk om een reactie van je te lezen, laat deze gerust achter!
En je kunt dit blog delen in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.
Leuk om een reactie van je te lezen, laat deze gerust achter!
En je kunt dit blog delen in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.
Heb je een vraag?
Ik help je graag verder in een nieuw blog, stuur me een berichtje!
Kijk ook eens op mijn Youtube kanaal voor meer tips en inspiratie.
Ik help je graag verder in een nieuw blog, stuur me een berichtje!
Kijk ook eens op mijn Youtube kanaal voor meer tips en inspiratie.
0 Comments