Opvallend veel mensen denken dat minimaliseren alleen over het opruimen van spullen gaat.
Middels mijn werk en op deze website zal ik er een steentje aan bijdragen om te laten zien dat het onderwerp meer dan dat beslaat.

Het is waar, meestal begint het bij bewustwording over de spullen in ons leven: 'Wat heb ik toch veel, wat moet ik er nog mee, ik voel me onrustig en mijn huis puilt uit.'
Dus ja, opruimen is een zeer belangrijke (eerste) stap.
Door op te gaan ruimen kom je langzaam maar zeker steeds meer bij de kern van wie je bent.
Dit kan maanden tot jaren duren, best spannend zijn en zelfs voor weerstand zorgen.
Maar goed, er wordt je niets door de strot geduwd, het begint met een eigen keuze.

Over keuzes gesproken: We zijn zo gewend om onbeperkt te kunnen kiezen uit een aanbod van producten en diensten.
Barry Schwartz, een Amerikaanse psycholoog schreef het boek The Paradox of Choice, why more is less.

Hij stelt dat wij in de Westerse wereld onterecht zijn gaan geloven dat we gelukkiger worden als we meer keuzemogelijkheden hebben.
Het tegenovergestelde is waar: op een bepaald moment worden we er ongelukkig van.

Tot op zekere hoogte is het goed om te kunnen kiezen.
Daarna komt het punt van verlamming: er zijn te veel keuzemogelijkheden dus we kiezen niets.
Dit is bijvoorbeeld onderzocht door mensen in een supermarkt zes nieuwe soorten jam voor te zetten.
30% van de mensen die kwamen proeven kochten een potje.
De volgende dag zetten de onderzoekers 24 soorten jam neer.
Meer mensen kwamen erop af maar slechts 3% nam een potje mee.

Ook stelt hij dat hoe meer keuzemogelijkheden we hebben, hoe sneller we ontevreden zijn met de keuze die gemaakt is.
'Had ik nou toch maar die andere ....... vul elk soort product in ...... gekozen.'

Een overvloed aan keuzemogelijkheden, in deze context op materieel gebied, staat dus niet per definitie gelijk aan een groter gevoel van vrijheid en geluk.

Minder is Meer.
Voor mij komt de kracht van eenvoud hier in beeld en dat is toepasbaar in het dagelijks leven.
Het hebben van bijvoorbeeld minder (maar genoeg) kleding maakt dat ik 's ochtends makkelijker kies wat ik aantrek, dit scheelt tijd. 
Ik voel me prettig in de kleding die ik heb.
Bepaalde kledingmerken passen goed bij mij, ik hoef niet verder te kijken als ik dat niet wil.

Ook in de business helpt het om een klein(er) aanbod te hebben.
Hoe groter jouw aanbod, hoe moeilijker je het potentiële klanten maakt.
Beter is het om supergoed in weinig te worden dan middelmatig in veel.


Wat zijn jouw gedachten hierover?
Ben jij wel eens verlamd geraakt door te veel keuzemogelijkheden waardoor je niets koos?
Leuk om jouw reactie hier te lezen.
Hier het boek van Barry Schwartz en hier kun je een vermakelijke 20 minuten TED talk van hem zien over dit onderwerp.
Vind jij dit blog waardevol?
Leuk om een reactie van je te lezen, laat deze gerust achter!
En je kunt dit blog delen in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.

Heb je een vraag?
Ik help je graag verder in een nieuw blog, stuur me een berichtje!
Kijk ook eens op
mijn Youtube kanaal voor meer tips en inspiratie.

0 Comments

Leave a Comment