Even voorstellen
Hoi, ik ben Marieke. Als kind was ik al vaak bezig met dingen organiseren en regelen. Zo kon ik op plekken waar ik kwam spontaan een keukenkastje opnieuw inrichten als het in mijn ogen een rommeltje was. Opruimen en dingen wegdoen ging mij altijd makkelijk af.
In 1997 ben ik voor mijzelf begonnen. In dat jaar, ik was net klaar met mijn studie Social Work (SPH), las ik een artikel in de krant over Professional Organizers, een beroep overgewaaid uit Amerika. Ik voelde aan alles: Dit ben ik. En zo werd ik dat jaar één van de eerste professional organizers in Nederland. Ik hielp particulieren met opruimen en het terugkrijgen van structuur, overzicht en rust in hun leven. Heel erg leuk en dankbaar werk. Omdat het een nieuw beroep was kreeg ik veel aandacht in de media. Onderaan deze pagina kun je een paar artikelen uit die tijd lezen.
Na enkele jaren maakte ik de overstap naar het bedrijfsleven en ben ik in-company trainingen gaan geven op het gebied van persoonlijke efficiency, time-management en emailbeheer. Email kwam net op en mensen werden er toen al gek van! Ik heb honderden mensen geholpen om weer overzicht over hun werk en tijd te krijgen zodat zij een betere professional konden worden.
Van 2010-2012 heb ik opleidingen gedaan tot coach en businesscoach. Vanaf die tijd heb ik onder de naam Zakenmam gewerkt en honderden vrouwelijke ondernemers geholpen met het op gestructureerde wijze laten groeien van hun bedrijf. Van 2017 t/m 2020 heb ik in eigen beheer de Zakenmam agenda uitgegeven. Ook organiseerde ik jaarlijks een live event wat altijd een geweldig leuke happening was.
Begin 2020, op zo'n beetje hetzelfde moment dat covid-19 zijn intrede deed besloot ik om weer voor een paar dagen per week in de zorg te gaan werken.
Dit omdat ik minder plezier uit mijn bedrijf haalde. Op deze manier had ik rust om te onderzoeken welke kant ik op wilde met Zakenmam.
In 2021 ontdekte ik een plekje op mijn tong en na wat onderzoeken bleek dit een tumor te zijn. Ik schrok me helemaal kapot. Ik, kanker? Opeens zat ik in een hele andere wereld en dacht ik maar één ding: Ik ga binnenkort dood. Een hele nare periode was dit. Gelukkig is het goed afgelopen, ik heb geluk gehad.
Ze zeggen wel eens: Er moet iets ergs gebeuren om je wakker te schudden. Nou, dat klopt! De confrontatie met mijn eigen sterfelijkheid zorgde ervoor dat ik makkelijker keuzes kon maken. Het werd helder wat ik niet meer wilde en waar ik mijn tijd en energie nog wél aan wilde besteden.
Ik heb afscheid genomen van spullen, van sommige mensen, van verwachtingen, van een volle agenda. Ik dacht ook: Stel dat ik voor het geld niet meer hoef te werken, waar zou ik anderen dan toch mee blijven helpen? Het antwoord: Opruimen!
Minimaliseren is voor mij de volgende stap na opruimen. Ik ben gegrepen door deze manier van leven.
En nee, ik woon niet in een tiny house, ik leef ook niet als een digital nomad met mijn hele bezit in één rugzak.
Ik woon in een huis met mijn gezin en wij hebben spullen. Ik ben al goed opgeruimd.
Wel ben ik nu actief bezig met minimaliseren in mijn leven. Ik denk dat ik met 50% van mijn spullen een nog leuker leven zal hebben.
Dit is mijn 'work in progress' en het is ontzettend fijn om hiermee bezig te zijn.
95% van de vrouwen waar ik mee werk zijn ondernemend en 50+. Ze zijn in een volgende fase van hun leven aangekomen. Ze hebben al wat oudere kinderen. Er is de nodige mantelzorg voor hun eigen vader of moeder. Ze hebben zelf of in hun directe omgeving te maken gehad met ziekte en/of een vorm van verlies.
Wat zij gemeen hebben is de drang naar minder chaos (door spullen), minder drukte, minder moeten.
Zij willen meer rust, meer ruimte voor die zaken die écht belangrijk voor ze zijn. Laats zei een van hen: 'Stel, ik heb nog een jaar of dertig hier op aarde. Die tijd wil ik zo prettig mogelijk besteden. Rommel of ballast in welke vorm dan ook, ik wil dat niet meer!'
En zo keer ik met Minimaliseren.nl terug naar waar het allemaal mee begon in 1997. Naast opruimen is er dus een accent op minimaliseren.
Omdat ik hier sterk in geloof en omdat het in het leven om alles behalve het hebben van veel spullen of andere vormen van ballast gaat.
Naast mijn werk ben ik vooral moeder van twee tieners. Sinds 1992 heb ik een relatie met William. En er is hondje Gerrit.
Ik werk 18 uur per week in de zorg en verder hou ik van wandelen, eten, lezen en reizen.
Tijd doorbrengen met mijn vriendinnen en familie doe ik ook heel graag.